Tuesday, December 14, 2010

Tips disenangi dan disayangi ramai ,

                                            


                                                       Salam semua !



 Kadang kadang saya terpikir macamana kita sbg manusia nak jadi seorang yang disenangi dan disayangi apatah lagi dihargai ,mesti bahagia hidup bukan ?

  Dengan tutur kata sopan ,bijak berkomunikasi dan berpemikiran matang insha allah ia boleh menjadi pakej diri anda disenangi ramai,

   Sama sama kita kongi tips macamana ingin menjadi sesorang yang disayangi dan dihargai ,selain tu saya dan juga anda dapat sama sama mengubah diri pada sesuatu yang lebih baik ,insha allah



                                                               1. POSITIF


 Setiap perkara baik bermula dengan satu perkataan ,iaitu POSITIF ! mula bersangka baik pada orang lain sehingga membuatkan diri kita menjadi seorang yang positif .


                                                               2. SENYUM


 Jadilah seorang yang ceria dan sentiasa tersenyum.apabila kita selalu tersenyum ,tubuh akan merangsang horman sekaligus dapat meghilangkan stres, jadi sentiasalah tersenyum untuk menikmati perasaan ceria.

 Selain tu ,kita juga dapat menyingkirkan tanggapan negative orang lain pada kita ,tak semua orang akan kenal kita kn ?mungkin perwatakan kita or mimik muka yang kadang nampak sombong padahal hakikatnya tidak. 


 pernah tak anda dengar dialog ny 'ek eleh suka hati tok nek dia je kata haku sombong ,belum kenal belum tahu tw ,ek eleh eleh jum ah gaduh jum ah' Dialog normal yg selalu kita akan dengar ,kita akan selalu salahkan orang lain bila anggap kita ni sombong ?tapi pernah tak kita muhasabah diri mana datangnya silap tu ,kenapa orang lain anggap kita sombong ?sebab tu lah pentingnya sebuah senyuman ,senyum bukan untuk orang yang anda kenal je ,tapi dengan orang yang anda tidak kenal juga perlu ,bila berselisih contohnya ,senyumlah.tak rugi pun kan ,bukan ke senyuman tu satu sedekah ?







                                            gambar sekadar hiasan



  jadi ,senyumlah seikhlas hati kerana hakikatnya kita cuma insan insan kerdil yang dipinjamkan nyawa sebentar untuk bernafas di bumi-NYA,seandainya kerana kelebihan yang dimiliki kita bersikip memandang insan lain dengan sinis,ketahuilah kelebihan itu adalah anugerah ALLAH  yang cuma diberi pinjam seketika dan boleh ditarik balik pada bila bila masa sahaja.



                                                            
                                                 3. Ringan tangan


  Seseorang rakan akan dinilai melalui bantuan yang dihulurkan.Jangan menunggu rakan kita yang meminta pertolongan kepada kita ,tetapi sentiasalah bersedia untuk menghulurkan pertolongan.Maksud saya hulurkan pertolongan yang baik tapi janganlah bila kawan mintak kita tiru assigment orang lain ,pegi belasah orang sampai nyawa nyawa ikan pun korang pegi buat dengan niat nak tolong kawan ,heh tak perlu !




                                                   4. Rendah hati


 Berbeza dengan sikap rendah diri ,rendah hati lebih kepada satu kekuatan yang ada pada diri.Seseorang yang mempunyai sikap mrendah diri ,sangat disayangi allah s.w.t .Bila kita dikurniakan kelebihan ,maka kongsilah kelebihan itu pada orang lain, misalnya anda seorang yang sangat bijak dalam pelajaran ,jadi kongsi lah kelebihan itu !bantu lah rakan rakan yang lain,janganlah pulak anda duduk menyorok sorang sorang dalam locker takut orang lain mintak tolong ,ish ada ke jenis mcamni ?heee




                                                  5. Jujur


 Kata orang ,harga kejujuran lagi mahal dari emas .Cuba bayangkan sekiranya teman ataupun makwe/pakwe anda hobinya adalah bohong,selain menimbulkan salah faham ,ia nya akan menjadi masalh kelak .


 Contohnya teman/pakwe/makwe anda menipu anda dengan mencanang bahawa dia memiliki kekayaan yang sangat banyak ,rumah empatbelas tingkap ,swiming pool di setiap satu tingkap ,pmbantu rumah 30 orang ,lamborghini 57 bijik ,tapi sepandai pandai tupai melompat akhirnya gedebuk kat tanah jugak kan ?penipuan itu pasti tebongkar juga kawan kawan ,jadi jujurlah .bukan ke sahabat yang baik sentiasa terima kekurangan sahabat dia ?



        
                                                    6. Pemaaf


   Dendam dan iri hati adalah salah satu ciri penyakit hati yang begitu kronik dan selalu datang menyerang. Selain dapat menimbulkan pergaduhan ,penyakit ini juga akan membuat kamu gelisah .Jangan hanya menganguk ketika menerima ungkapan maaf dari orang lain ,tetapi seharusnya kita menghapus segala kesalahan dari benak fikiran dan hati kita.



   Kita juga perlu mempraktikkan sebelum tidur agar memaafkan dosa orang lain yang telah melakukan kesalahan tidak kira sebesar manapun kesalahanya.



  cukuplah enam tips saya berkongsi dengan anda.walaupun sebenarnya terlalu lalu banyak cara yang boleh kita praktikkan untuk sentiasa disayangi dan disenangi.Sama sama kita mengubah untuk jadi yang lebih baik


   ingatlah bahawa Seseorang yang lapang hati akan sentiasa merasa bahagia.insha allah



  

                    


          salam ukhwah ,
  sofeadean






    

7 comments:

  1. alhamdulillah dear ,sama2 kongsi (:

    ReplyDelete
  2. ALHAMDULILLAH..amalkanya, tidak kira dimana kita berada di setiap masa yg akan berlalu :) (:
    -L-o-v-e-

    ReplyDelete
  3. :) thanks for sharing tips hebat ni sweety!

    ReplyDelete
  4. adalah mudah bagi orang seperti anda untuk disukai oleh ramai orang, kerana anda cantik, cerdas, imut, lucu, menarik, ramah, baik hati dan bersemangat :)

    ReplyDelete