Friday, May 27, 2011

Kisah seorang wanita yang diilindungi dan kehebatan ayat qursi



Assalamualaikum



Kisah ni mungkin ada yang dah pernah dengar and ada yang mungkin belum .Saya sendiri pun seorang kawan  yang cerita  kisah ni dekat saya  dan honestly masa dengar saya rasa sebak sangat  dan dalam hati tak habis habis saya cakap HEBATNYA KUASA MU ALLAH , hebatnya !



Kalau tak silap kisah ni berlaku dekat US .Wanita ini merupakan seorang rakyat Malaysia yang bekerja di US. Dia seorang wanita yang baik dan sangat menjaga adab nya sebagai seorang muslimah .


Suatu malam wanita ini dalam perjalanan balik ke rumah . Kebetulan dia melalui jalan singkat dan mungkin waktu tu malam dan keadaan sangat sunyi .Jalan tu juga tersorok dan kurang orang menggunakan jalan tersebut .


Disebabkan hari yang sudah lewat dan berjalan seorang diri membuatkan wanita itu takut dan gelisah . Di penghujung jalan wanita itu melihat ada seorang lelaki  bersandar  di tepi dinding dan sedang merenungnya .


Wanita itu merasa sangat takut .Apa yang dia boleh buat waktu tu cuma berdoa ke hadrat ALLAH agar dirinya dilindungi .Dia membaca ayat QURSI dengan penuh  pengharapan  agar allah  membantunya  saat itu  .Subhanallah  hebatnya  !







Masa wanita tu melintasi tempat lelaki itu bersandar dia sempat   menoleh dan mengecam wajah lelaki itu . Lelaki itu cuma merenungnya tanpa melakukan apa apa tindakan ke atas wanitu itu . Wanita itu selamat sampai  ke rumah .


Keesokan harinnya wanita  itu terbaca dalam akhbar  yang seorang wanita telah dirogol dan dibunuh oleh seorang lelaki  di  jalan  yang dilalui  semalam  hanya 10 minit selepas dia melintasi  jallan tersebut . Wanita ini yakin  benar bahawa  lelaki yang dia lihat semalam adalah perogol itu .



Dengan rasa tangungjawab wanita itu pergi ke Balai Polis untuk membuat aduan . Wanita itu dapat mengenalpasti suspek  dan selepas  siasatan dilakukan  polis dapat bukti bahawa lelaki itu adalah perogol yang dicari .



Tapi wanita ini merasa hairan juga  kenapa lelaki itu tidak menjadikanya mangsa sedangakn dia  keseorangan semasa melalui jalan tersebut , tetapi lelaki tadi merogol  wanita yang lalu selepas dia . Wanita itu ingin tahu sangat sebab nya  dan minta izin polis untuk berjumpa dengan  lelaki tersebeut  


Dia pun menyoal lelaki itu :


“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”

( Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)





jawab lelaki itu :


“No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”


Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak. Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya  )




Wanita itu sangat terkejut  dan merasa sangat bersyukur . Lalu terfikir ini mungkin kehebatan Ayat  Qursi  yang dibacanya  dan yang lelaki  gagah yang  melindunginya saat itu adalah para malaikat yang diutuskan  Allah  untuk melindungi  dirinya .



"... Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ... "
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]







Islam itu sangat indah . menutup aurat bukan je  tuntutan agama kita tapi sebenarnya  banyak kelebihan  untuk diri  kita sendiri dan  sebap  itu  kita  adalah  kaum yang paling berharga dan akan selalu dilindungi .Subhanallah !






p/s   Disebalik  seorang lelaki  yang gagah  pasti ada seorang wanita  di sisinya . wahai kaumku  kita  bukan  golongan  yang  Lemah !


wassalam 


22 comments:

  1. Allah sentiasa berada disisi kita, sekiranya kita sentiasa mengigatinya .

    ReplyDelete
  2. bes cte ni.hebat nye ayat kursi tu and qis pon pena ade pengalaman dgn ayt qursi ;)

    ReplyDelete
  3. syafiq : yes dear jangan penah lupa sesekali lupa allah

    ReplyDelete
  4. balqis : yea sayang ,hebat .nanti qis share lah (:

    ReplyDelete
  5. mardiah : sama lah dear first time dengar macam nak menangis

    ReplyDelete
  6. penah bace story neyh kat fb
    hebadnyer kuasa Tuhan
    ^_^

    ReplyDelete
  7. yes . tau cite ni . sangat hebat . suke

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...


    dah byk kali baca pasal kisah pmpuan ni..tp pngjaran kisah dia bagus jugak..

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    ReplyDelete
  9. singgah sini dan terus follow blog kamu yg best!

    nice entri..

    ReplyDelete
  10. ouch... sentap okeh... tapi ramai yang kat luar tu tak penah pikir nak jaga diri. apa lagi amalkan ayat kursi sebagai pendinding diri. nau zubillah.

    Moh bace ni:
    1. WORD OF THE DAY #1
    2. AI HETCHU' subang!!
    3. day four : 10 things you wanna to say to person(s)

    ReplyDelete
  11. pernah membaca entry ini..
    tapi x berapa jelas..
    thank diatas perkongsian..

    ReplyDelete
  12. macam pnah bace la entri ni..thnx 4 sharin!

    ReplyDelete
  13. Salam,kisah ni pun dah pernah baca.
    Terima kasih krn mengingatkan kembali :)
    Kuasa Allah memang besar tiada tandingannya, yang penting skrg sama ada kita ingat Allah ataupun tidak. Jika kita ingat Allah, Allah akan tlg hamba2nya yg dlm kesusahan. Ingat pun bukan masa susah je, tapi waktu senang juga :)

    Rajin2 jom la singah baca:

    Usah biarkan PERASAAN itu berlalu pergi
    Malulah pada ALLAH!

    Salam perkenalan :D

    ReplyDelete
  14. wah menarik gile sampai camtu sekali kuasa tuhan~

    ReplyDelete
  15. subhanallah..

    btw..
    ur blog soo nice..
    :)
    now im one of ur followers..
    kippidap

    ReplyDelete